ååh, Berlin!

Berlin, du er let at blive forelsket i. Du har alt, du har historie, du har ar, som du bearbejder på den smukkeste måde, du har mod, du har optimisme og fremfor alt mangfoldighed.

Vi gik direkte til det tyrkiske marked uden at spise morgenmad. Vi fik en super 3 retters menu i går aftes i en moderne restaurant tæt på hotellet, så mætheden var der stadig i morges. Markedet er fantastisk. Det ligger i et kvarter, som ligner Nørrebro. Det bugner af dejlige madvarer og andre gode ting. Sælgerne er en skøn blanding af etnisk oprindelse, selv om der nok er flest tyrkiske indvandrere eller efterkommere af dem.

På vejen derhen kom vi forbi en teltlejr i en park, hvor man demonstrerer for flygtninges rettigheder, se billeder.

Markedet har åbent tirsdag og fredag. Der er råvarer og færdigvarer, se billeder senere. Jeg fik købt store sikkerhedsnåle, som jeg skal bruge under Caminoen. Et helt bundt for 1€. Og så 4 forskellige glas sennep - det gør man sig åbenbart meget i her i landet - og så 2 glas chutney. Fruen fik købt et styk tøj, på min anbefaling. Det er livsbekræftende at være i et sådant marked. Hvad skulle vi kolde nordboere have gjort uden sydens varme og nærhed. Derfor forstår jeg heller ikke denne angst for andre mennesker og ønske om at være sig selv nok.

I øvrigt er priserne på markedet mindst 30 % lavere end i Danmark. Det er ikke underligt at tyskerne har en bedre konkurrenceevne.

Næste stop var KaDeWe - Kaufhaus Des Westens. Europas største varehus. Vi vadede hele vejen derhen, så fødderne var godt ømme, da vi nåede frem. På vejen fik vi dog den bedste kaffe, vi har fået indtil nu. Tilfældigt på vejen faldt vi over dette tempel, som ejes af nogle kaffenørder. Min kaffe blev lavet helt fra bunden af, først male kaffen og så brygget i en lille kaffekolbe med tilhørende tragt. Først blev tragt og kolbe, inkl filter, hældt over med varmt vand, inden selve kaffen blev brygget. En hel lille forestilling. Fruens latte, min kaffe, 2 croissanter plus en flaskevand kostede kun 9,20€. Endnu et bevis på prisniveauet.

KaDeWe er svær at beskrive. Man skal opleve den selv. Man tror ikke sine egne øjne. Vi havde læst om madafdelingen, der skulle have op mod 1000 forskellige pølser. Hold da helt op - sikken en afdeling på 6. sal. Er man 2 madnørder, som os, så er det stedet. Der er simpelthen alt og rundt om det hele er der små kaffe- og thebarer og spisesteder. Selv Paul Bocuse har en afdeling. Selvfølgelig skulle jeg have noget der. En tatar af kalvekød med trøfler plus et stort glas , Pouilly Fume - se billedet forneden. Det muntrede op på de trætte ben.

Og således opmuntret (øøh, jeg alene) kunne vi da godt gå hjem, synes vi. Det var en langsom dræber, men Berlin er skøn at gå i. Brede fortove, beplantning og frem for alt, forholdsvis lave bygninger, så lyset kan komme ned. Det burde visse byplanlæggere lære noget af. Og sikken en mangfoldighed af arkitektur. Man bliver glad. Vi nåede en kop kaffe mere inden vi krydsede den gamle mur ved Potsdamer Platz og lidt længere hen på Leipziger Strasse - den anden mur - på den østtyske side. Tænkt at man spærrer folk inde, fordi nogen tror, at de har "svaret". Jeg har aldrig kunnet lide massehysteri og ensretning, så min karriere i et politisk parti for over 30 år siden varede under 1 år. Jeg er ikke god til at indordne mig under idioter, for at sige det lige ud. Derfor er Berlin også en særlig oplevelse, med dens historie.

Vi kom hjem på hotellet og så skulle der lige slappes af en halv time, inden vi skulle gøre klar til aftenens koncert i den franske Dom, en Chopin koncert for klaver og orkester med Dmitri Demiashkin og Berliner Camerata. Vi skulle lige have noget at spise inden, noget let. Fandt et sted, hvor de har speciale i pølser og grill. Et rustik sted, se billede senere.

Der var fuldt hus i kirken. Folk af alle nationaliteter. Koncerten? Fantastisk - er ordet. Synes efterhånden, at jeg bruger det ord lovlig meget om Berlin. Kostede kun 33€ pr person og vi endda have fået nogen til 28. Rørende billigt sammenlignet med Danmark og andre steder.

Flok klappede så meget, så Dmitri gav et solonummer. Berliner Camerata er unge dygtige musikere fra alle dele af verden. Nej, hvor spiller de godt. Opløftende.

Berlin! I morgen rejser vi, men vær sikker på, at vi kommer igen. Du er i blodet nu og du slipper ikke. Tak for din varme og gæstfrihed!