Dag 41: Farvel til The Funaris – og tilbage til Santiago – med bus!

Vågnede allerede lidt over 6, gik på toilettet, men så kunne jeg lige så godt stå op bagefetr. Tog min rygsæk med ud fra sovesalen og ud i baderummet. Der er hundekoldt derude. Der er kun 1 toilet og 1 bruser, til mændene. Det samme til kvinderne. Jeg kommer i bruseren. Vandet er iskoldt og det ser ikke ud til, at der kommer varmt vand, så jeg beslutter bare at tage det kolde vand. Kan jo efterhånden ikke selv holde min egen gålugt ud mere. Så det er bare under candet og noget sæbe på. Heldigvis kommer der efter 5 minutters tid noget varmt vand, så dagen er reddet. Barbering må vente til Santiago. Kommer i tøjet og begynder at pakke. Erwin er stået op og går i bad. Ughetta kommer også op. Får pakket sovepose, bed bud lagen og resten af mit kluns. De andre er også kommet op. Det er tid til farvel.

Havde håbet at kunne kontrollere farvel i dag, men det sker selvfølgelig ikke, først Isabel, Luca, Chen, Ughetta og så Natali. det er svært, rigtig svært. Natali siger, at han vil vente på mit besøg. Jeg skynder mig at gå, inden Erwin begynder at sige farvel. Det vil gøre det endnu sværere.

Jeg smutter over på den anden side af gaden, hvor der er en cafe åben. Javier sidder derover. Erwin kommer. Han siger, at det altid er svært med disse farveller. Vi sidder lidt i stilhed for at sluge det svære. Får kaffe og lidt brød til. Erwin er lidt utålmodig, virker lidt rastløs, hvorpå cafeejeren siger, tag det roligt. Der er lang tid til bussen og den holder lige overfor, når den kommer. Cafeejeren siger, at på Caminoen har folk tålmodighed, men så snart de når Finisterre, så bliver de stressede, for de skal nå en bus. Hvorpå, vi griner højt. Cafeejeren har selv gået samme Camino, som jeg, fra St.Jean pied de Port.

Der er flere pilgrimme, der skal med, måske 10 stykker i alt. Bussen kommer og vi står i kø for at komme ind. The Funaris og Chen står oppe ved vinduerne i herberget og vinker som gale. Det er dejligt at komme derfra, på den måde. Tak til jer! I har været de mest fantastiske og givende mennesker, på denne Camino. Ingen tvivl om det. Havde ikke været det samme, uden jer.

Vi kommer afsted. Det går faktisk lidt uhyggeligt hurtigt. Vi har jo ikke kørt med et motoriseret køretøj - sådan hedder det vist i færdselsloven - længe. Jeg i 40 dage, Erwin i mange flere. Af med skoene, hygge i bussen. Vi kører langs kysten til hver lille flække. der er fantastisk flot herude. Man burde tage på ferie herude. Man kører tæt på vandet.

På et tidspunkt blunder jeg. Vågner op og Erwin konstaterer, at vi har kørt hurtigt og er i udkanten af Santiago. Kommer til den store busstation, hvor Erwin selvfølgelig møder folk, han har mødt. Vi bliver enige om at vandre de par kilometer ind til byen. Vi spørger en kvinde, som kan engelsk, hvilken vej, vi skulle gå, hvorpå hun siger, at der er langt. Det tager måske en halv time, siger hun.

Erwin og jeg bliver nu alligevel enige om, at den smule vej kan vi vel klare, endnu. Vi har behov for at blive "normale" igen, efter en hektisk bustur. Det er heller ikke noget, vi skal nå.

Vi kommer hen til den plads, hvor Erwins pensionat ligger. Vi smutter ind på en cafe og får en kop kaffe og nogle søde kager, der følger med. Der er stuvende fuldt. Det er utroligt, med den kaffekultur, hernede. Kommer helt sikkert til at savne den gode kaffe, og endnu mere, til den pris. Det koster jo ikke noget, 1 - 1,5 €, for en god Americano. Mælken har jeg droppet for et stykke tid siden, da jeg fik opstød af den. Siden er det gået fint. Ved også godt efter min blodprøve, at jeg ikke har det så godt med komælk.

Erwin går med mig mod mit hotel, så han ved, hvor han skal gå i morgen tidlig. Vi mødes på hotellet og tager en taxi. Vi går altså ikke 2 kilometer eller mere for at spare et par kroner i morgen tidlig. Vi skal med samme fly mod Barcelona kl. 09.00, så vi vil gerne være lufthavnen, senest kl. 07.30. Der er vist 12 km derud.

Erwin vil gerne til messe kl. 19.30, så det aftaler vi at gøre sammen. Mødes ved domkirken ved 7-tiden. Bagefter smutter vi på tapasbar og får noget let mad og så på hovedet i seng. Skal gerne op senest kl. 06.00.

Jeg får mit værelse og vasket noget tøj.  Skriver på hjemmesiden og så ud og købe lidt gaver og få noget mad.

Gik ind et sted, tæt på hotellet, hvor jeg selv kunne vælge, hvad jeg ville spise. Hertil et par gode glas hvidvin og så hjem igen på hotellet og skrive videre. Nu er jeg næsten færdig med at opdatere. Billeder fra de sidste 4-5 dage kommer på i aften, når jeg er tilbage fra messe og mad.

Skal også have pakket min rygsæk, så den er helt klar til i morgen tidlig, men det gør jeg senere i aften, når tøjet er tørt

I dag er min afdøde mosters fødselsdag. Hun døde her i maj måned, 88 år gammel, i Qaqortoq. Jeg holdt utroligt meget af hende, hun var min reservemor og har været det hele livet. Ikke kun overfor mig, men overfor mange andre. Hun var en krumtap i manges liv. Har tænkt på hende, også under min vandring i går, og håber hun har det godt, hvor hun er. Det fortjener hun, om nogen.

Erwin og jeg har som aftalt været til messe. Vi mødtes sharp kl. 19.00, en halv time før deroppe. Han tog mig med igennem katedralen, op til hvor Jesusfiguren bagved alteret er og han holdt om den med meget stor følelse, kunne jeg mærke. Jeg gjorde det samme, af ukendte årsager. Meget højtideligt, under alle omstændigheder. Bagefter ned til krypten, hvor Jacobs jordiske rester er, siger legenden. Også en dejlig ting. Det føles godt at gøre disse ting, sammen med Erwin. Han er ærlig om det og har faktisk ret i meget af det, han siger. Ethvert menneske har behov for at have et udgangspunkt for sit liv. Det kan være, hvad som helst. Bare man ikke sejler rundt, so to speak.

Vi har det godt under messen, selv om alt foregår på spansk. Mod slutningen kommer en salme, jeg også kender på grønlandsk. Erwin kender den også, så vi nynner med for fuld hals. Kirkesangeren har i øvrigt en fantastisk smuk stemme, selvfølgelig via mikrofon og det hele.

Vi tager på restaurant, da tapasbaren er lukket i aften Får det mest fantastiske kød, vi har fået og god vin. Hygger os og får snakket på bedste beskub, hvordan vi har haft det på Caminoen.

Bagefter følger jeg Erwin hjem. Vi får en enkelt øl lige ved siden af og jeg smutter på hotellet. Vi ses kl. 07.00 ved mit hotel i morgen.