28,2 km fra Tallard til Laragne-Monteglin

Inden der bliver for langt mellem dagene, må jeg hellere se at få skrevet om i dag. De forrige dage må vente. Er dog næsten færdig med dem.
Faldt sent i søvn i aftes, ved 24-tiden, fordi jeg skulle lede efter overnatningssteder til de kommende 4 dage. Det er stadig for koldt at sove i telt, synes vi.
Hvis ikke vi kunne finde overnatning var det mulighed for ændre rute over Serres og til Nyons. Den rute havde overnatningsmuligheder.
Heldigvis fandt jeg et sted her i Laragne-Monteglin, campingplads, der også har værelser. Et værelse til 3.
Fandt også et sted i Sederon. Vi skal bruge 4 overnatninger på tværs over det sidste stykke af alperne inden vi kommer til Ventoux området.  Ved at kigge på ruten via Google Maps fandt jeg en Chambre d'Hotes, som jeg skrev til. Fik et værelse til 3, så nu mangler vi kun den sidste overnatning på torsdag i Sault eller omegn, inden nedstigningen til Mormoiron fredag.

Vejret har været fantastisk i dag. Vejstrækningen kedelig indtil vi kom til Laragne-Monteglin, fordi vi gik på meget trafikeret hovedvej. Da vi drejede væk fra hovedvejen gik vi i ferskenland, så at sige. Ferskentræer i lange baner. Tror simpelthen at denne dal må være Frankrigs frugtkammer.

Da vi drejede væk fra hovedvejen startede den reelle vandring tværs over Alperne. De sidste par dage er gået med at vandre i sydlig/sydvestlig retning.

Vi fik købt brød og vand i La Saulce, 4 km fra vores start. Ingen supermarked åbent. Mærkeligt, selv om det skulle være åbent. Sikkert pga. 1. maj i går. Så vi måtte klare os med det sidste stykke Comte, brød, et æble, nogle nødder. Det smagte også ganske godt. Det gør alt jo i naturen.

Morgenmaden var i øvrigt ganske god. Der var selvbetjening med alt muligt. Jeg spiser ganske meget om morgenen på denne vandring, modsat mine tidligere vandringer. Ved ikke om det har noget at gøre med, at jeg er holdt op med mine piller mod Colitis Ulcerosa. Har ikke taget piller i 14 dage nu.

Er ikke stoppet sådan bare ud af det blå. Først efter en kur med probiotika og andre gode ting, som Torunn Laksafoss, min lærer fra anatomi, fysiologi og sygdomslære, har lavet til mig. Mit immunforsvar er simpelthen blevet bombarderet og hjulpet på vej. Kuren var på 2 måneder, inden stoppet med pillerne. Probiotika tager jeg stadig een gang om dagen. Det tror jeg, jeg fortsætter med et stykke tid endnu, udover de 30 dage, jeg er blevet anbefalet. Det er bare godt for mit tarmsystem, kan jeg mærke. Et ordentligt skyd af tarmbakterier.

Torunn er biopat, udover at cære cand.scient i biokemi. Hun findes på:

www.likam.dk
Nå, det var et lille sidespring, men vigtigt for mange mennesker, der har tarmproblemer eller lidelser, der kan relateres til fordøjelsessystemet, hvilket meget kan. Mine forstoppelsesproblemer omkring bihuler, eustatisk rør er næsten væk, min mindre asmatiske pillebivirkning (som jeg mener det er) er også. Jeg tager i hvert fald ikke næsespray og inhalerer mere noget for disse symptomer. Gør noget ved dine fordøjelsesproblemer!

Vejen er begyndt at gå op ad, kan vi mærke. Luca, sønnen til Natale og Ughetta, har i dag sendt os højderne for vde kommende dag og det bliver ikke nogen fornøjelsestur, kan vi se. Forskellen er helt op på 500 meter og det er altså meget, når vi skal have Il Carrellino med. Og det er ikke bare opad. Det er op og ned, op og ned.

Aftensmaden bestod af pizza, vand og glas rødvin, som vi indtog her i byen. Nyt flot moderne sted. Puzzaerne var fantastisk gode, ligesom husets vin. I tilgift fik jeg en digistif, deres egen hjemmelavede med appelsinskaller, kanel, vist også citroskaller og noget mere, som ueg ikke husker. Smagsnuancerne var vildt fremtrædende, på den gode måde.

På hovedet i seng, da vi var gået de 700 meter tilbage til vores værelse på campingpladsen. Vi var eller ikke meget for at gå 1,4 km mere, men det skulle vi, hvis vi skulle have mad. Campingpladsens restaurant er ikke åbent endnu.