Stille og rolig dag – på besøg

Stod op ved 9-tiden, hurtigt i bad og så ned og få lidt morgenmad, inden biludlejningsfirmaet ville komme og hente mig kl. 10.00. De var der på slaget 10.00 og vi kørte, ikke så langt, hen til kontoret. Betalte og fik min Fiat Panda - passende størrelse bil, når man skal færdes her på de forholdsvis små veje.

Hentede lige nogle ting og vand på hotellet, så kørte jeg afsted op til det hus, hvor Lotte og børnene opholder. Lotte er min gamle kollega fra Selvstyret og gode veninde. Hun er een af dem, som jeg også har øvet mig på med min Body-SDS. Hun kom desværre til meget alvorligt skade med sit knæ, så hun har brug for noget genoptræning. Huset ligger i den nordøstlige del af øen.

Jeg havde kun et simpelt kort med, men det gik, også med at finde huset, selv om det var snørklede bjergveje. Havde ladet min gps blive hjemme. Det var dumt. Der var heldigvis et kort over vejene, ved indgangen til byen.

Dejligt at mødes. Lottes svigerinde, Gitte, var der også. Vi fik alle en hyggelig snak over et par kopper kaffe om alt muligt, herunder også min Caminotur i efteråret, som de var meget interesseret i at høre om.

Bagefter en meget lækker frokost, nydt ude på verandaen. Skønt. Så var der dømt lidt afslapning og jeg fik læst Politikens bog om Mallorca m.m., da jeg af uforklarlige årsager ikke fik købt een i lufthavnen. Eller også er der en naturlig forklaring😄.

Husets beboere vil en tur til Arta og det passede med, at jeg også kunne smutte med, da det var på vejen hjem. Gitte mente, at vi skulle smage en fantastisk gin og tonic, man kunne få på hotellet, så der gik vi hen. Du kan se nogle billeder af den forneden. Hotellet er i øvrigt fantastisk flot, meget originalt og hyggeligt og virker hen undseeligt ude fra gaden.

Efter sådan en drink er man nødt til at brænde den af, før man kan køre, så vi gik en tur i byen, hvor der åbenbart var en slags byfest. Der blev spillet sækkepiber. Underligt at det også er her, ligesom i Galicien, men de skotter har sku' nok også hærget her engang.

Hyggelig lille by, virker slet ikke turistet. Det er det gode ved Mallorca. Der er en god og delikat balance mellem turismen og det lokale. Visse steder er selvfølgelig ikke til at holde ud, men der er sket meget siden jeg var her i 1977 for første og eneste gang - indtil nu, hvor det kun handlede om een ting, grisefester og druk og så brænde det af på stranden dagen efter. Op på hesten igen om aftenen. Sådan er det også for de unge fra Tyskland, fortrinsvis, og hollændere. Det hører sig til. Vi andre var ikke et hak bedre.

Kom hjem ved 20-tiden. Var lidt længe om at finde området, da jeg for vild, men heldigvis er lufthavnen et godt pejlemærke.

Ved 21-tiden tog jeg ud for at finde noget at spise. Det skulle være noget let noget. Har fået så meget at spise de seneste dage, så jeg føler mig overmæt. Det blev en pizza, Margarita, 2 glas rødvin og en flaske vand. Bagefter en cafe solo og et glas brandy. Så hjem på hovedet i seng. Der skal hviles ud til morgendagens vandring.